by Miroslava Strháková © Webdesing

Copyright © 2019

KlausPaier (*15.03.1966) je významný rakúsky akordeonista, bandoneonista a skladateľ. Vyrastal v St. Andrä a v Klagenfurte, kde na konzervatóriu 7 rokov študoval hru na akordeón, jazz a kompozíciu. Inšpirovali ho aj jazzoví inštrumentalisti ako Keith Jarett, Bill Evans, Thelonious Monk a ďalší. Ako prvý rakúsky akordeonista získal v roku 2011 v Moskve cenu Silver Disc Award – v súťaži pre mimoriadnych akordeonistov. Nahral sám, alebo s violončelistkou Asjou Valčić, množstvo CD  albumov. S hudbou precestoval Európu, USA, a veľa štátov Ázie. Patrí nesporne k európskej a svetovej špičke hráčov na akordeón.

Asja Valcic študovala a absolvovala hudobnú akadémiu v rodnom Záhrebe a neskôr na Čajkovského konzervatóriu v Moskve a aj v nemeckom Detmolde. Má za sebou veľmi významné medzinárodné sólové koncerty pod vedením dirigentov Zubina Mechtu a Kazushi Ono. Bola členkou viacerých známych symfonických orchestrov. V roku 1995 získala vo Francúzsku "Concours international de jeunes concertistes de Douai". Tieto angažmány jej upevnili pozíciu na európskej hudobnej scéne. Súbežne sa Asja Valćić intenzívne venuje aj improvizácii a nového uplatnenie violončela. To uplatňuje o.i. aj v duu s rakúskym akordeonistom a skladateľom Klausom Paierom (2009) v hudobných prejavoch, ktoré majú veľké medzinárodné uznanie.

"Ako hudobník, ktorý vyrastal v komornej hudbe, Asja Valćić dokáže vdýchnuť svoj jazz s nezvyčajnou vitalitou a majstrovstvom“.

Od roku 2007 Asja Valćić nahrala a vydala 10 svojich CD.


Projekt „Cinema Scenes“ – Scény v kine :

“Univerzálna, neporovnateľná komorná hudba”, ako napísal Frankfurter Allgemeine Zeitung. To je jednou nadšenou vetou charakterizovaný projekt rakúskeho akordeonistu Klausa Paiera a chorvátskej violončelistky Asja Valcić. Nanovo v ňom definujú poslania a role svojich nástrojov v rámci jazzového štýlu : Paier s vlastným štýlom hrania, jemne doladeným po mnohých rokoch hrania, a Valcić s mimoriadnou dynamikou, klasickou presnosťou a s magnetickou silou. Ich skladby spájajú klasickú, jazzovú, bluesovú a tangovú hudbu, a modernú hudbu, aby vytvorili jedinečný, nezameniteľný zvuk a štýl, ktorý je minimalistický a takmer symfonický.

Toto bohatstvo farieb a obrázkov je ťažiskom a srdcom posledného albumu Paiera a Valcic. „Scény v kine“ sú čiastočne výsledkom dojmu z rôznych filmov, ale väčšinou sú to vlastné vizuálne nápady, ktoré inšpirujú zvuky. Duo posilnilo účinok hudby prizvaním dvoch kolegov: Stefana Gfrerrera na kontrabas a Romana Werniho na bicie a perkusie. Ako kvarteto filmové scény hrajúce sa v mysli dosahujú ešte silnejší základ a bohatšiu rozmanitosť. Začína to Valcičovou „Synchronizáciou“, kde najprv počujeme rozdielne hlasy nástrojov predtým ako sa spoja v jasnom rytme a v jednej reči. Každá scéna je majstrovsky vykúzlená hudobníkmi s virtuóznymi melódiami, sprievodmi a až infekčnými rytmami, od latinských amerických prvkov „váhania“ až po pružné jazzové štetce „Grietovej témy“. Album tvorí veľkú, dramatickú krivku, ale napätie, ktoré charakterizuje „Cinema Scenes“ a evokuje filmy, sa nachádza aj v každej jednotlivej skladbe.

Projekt „Scény v kine“ v podaní Paier Valcić Quarteta sľubuje hudobné a emočné zážitkom, aký sme ešte na festivaloch Špania Dolina doteraz nemali!


Obsadenie:

Klaus Paier - akordeón, bandoneon

Asja Valcić - violončelo

Stefan Gfrerrer - kontrabas

Roman Werni - bicie, perkusie

I PAIER VALCIC QUARTET